Kap 17
1. Mediepolitkk:
- Dreier seg om hvem som skal styre medieutviklingen. Skal det være de som eier media, arbeiderne i media, de som bruker media, eller politikerne. Et mål for mediepolitikken i Norge er å bruke media til å styrke demokratiet.
2. De første som fikk drive radio- og tv virksomhet da NRK monopol var avgrenset i 1981 var:
- Våren 1982 var det flere nærradioer å plass à Radio 1
- P2, og det var den nye parallelle radiokanalen innenfor NRK.
- Første nordiske kanal var TV3.
3. Med kommersialisering mener vi:
- Vil si at noen får et forretningsmessig preg.
- Den norske kommersielle nordiske tv- kanalen på det norske market var TV3.
4. Duopol: er en merknad der det bare finnes to aktører. I kringkastingssammenheng bruker en omgrepet om konkurranse mellom to kringkastningssystem.
5. Eierkonsentrasjon mener vi:
Tre store som var dominerende på avismarkede, og mange aviser var drevet av gamle familie bedrifter, men som nå fikk nye eiere. For eksempel: Schibsted, var den største av disse, men ble gjort om til aksjeselskap i 1989. Etter hvert ble en del av aksje posten selg ut av familien, og selskapet ble børs notert.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Bra jobba Isabell, her mangler vel bare kap 18. Fortsett sånn!
Anja
Legg inn en kommentar