onsdag 10. februar 2010

Radioklipp

VG Reklame (0:40): Hvordan er stemningen i reklamen? Hvordan identifiserer vi oss med den? Hvem er målgruppen? Hva slags kontentum hører vi?

Litt flau egentlig, litt positiv og litt negativ stemning. Flau fordi han på en måte prøver å få frem at han vil ha VG, samtidig som hun tar det som et dårlig sjekketriks. Men man får ihvertfall fram at dagen ikke er den samme uten VG, og det er jo hensikten her.
Vi identifiserer oss med at folk kan misforstå hensikten med ting man gjør eller sier.
Vi hører avisen blir bladd / tatt i og folk som prater sammen. à kafé kanskje.
Målgruppen er alle som leser VG.

Plateprating (1:22): Hva kjennetegner såkalt ”plateprating”? Hvordan forsøker de her å holde på lytteren? Fungerer det?

Plateprating er når de prater bare for å si noe. For at det ikke skal bli helt stille, og kanskje for å gjøre det litt mer interessant.
De forsøker å holde på lytteren ved å prøve å få lytteren med i en konkurranse, og de frister med gaver. Det fungerer greit, men kommer egentlig helt ann på lytteren, det er mange som ikke liker konkurranser. Samtidig lytter man ofte på radio for å høre på musikk, og da hører man på det imellom sangene, fordi man venter på neste.

Månelanding (1:07): Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet? Forklar hvorfor? Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten på dette innslaget?

Ja, lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet. Dette er fordi det dokumenterer noe stort, noe nytt, en nyhet. Det er informasjon, fakta. Det er en historisk hendelse som tok sted på 60 – tallet. Selvfølgelig har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten, det er utrolig langt borte, og det er vanskelig å få inn signalene. Man hadde nok ikke godt nok utstyr på den tiden.

Vebjørn Rodal (2:09): Direktesending er en av styrkene til radio. Føler du at det er lett å engasjere seg ved å lytte til dette innslaget? Føler du et menneskelig nærvær?

I og med at man har reallyd i bakgrunnen, føler man nesten at man er tilstede selv, og blir derfor mer engasjert enn om de bare hadde snakket om det og ikke hatt kontentum. At kommentatoren lever seg inn, hjelper også på hørerens engasjement. Man føler et visst menneskelig nærvær, men hadde nok følt det sterkere dersom det var på TV.

Varm Veum (00:56): Hvordan fungerer denne lydfortellingen? Hvilke virkemidler er brukt for å gjøre det dramatisk?

Bilkjøring i begynnelsen, musikk gjennom hele for å skape stemning og reallyd for å virkelighetsgjøre det. Selvfølgelig er det også en fortellerstemme. Disse virkemidlene gjør at man kan se for seg situasjonen.

Ingen kommentarer: