mandag 24. august 2009

Oppgaver s. 19 Informasjon og samfunnskontakt

1. Definisjon: ”organisasjoners planlagte kommunikasjon med omgivelsene”.
2. Det er viktig slik at man kan informere og påvirke målgruppene.
3. PR er ikke helt det samme som informasjon og samfunnskontakt fordi PR er opptatt av å bygge positive forbindelser, mens informasjon og samfunnskontakt kan ha en videre målsetning. Informasjon og samfunnskontakt kan ha som mål å komme i dialog med publikum eller informere noen om deres rettigheter. Da har informasjonen et mer nøytralt siktemål.
4. Med omgivelser for informasjon og samfunnskontakt menes det hvem det er viktig å informere. Hvilke interessegruppe sikter du til. Organisasjonen må danne seg et bilde av hvem de vil nå. Omgivelsene kan deles inn i ulike målgrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper.
5. Interessenter er et litt dårlig norsk or for det engelske stakeholders. Ordet er hentet fra Vesten og var staker man slo opp fr å vise hvem som eide landområder. Interessenter er altså noen som har interesse innenfor et bestemt område. Interessentene kan deles i: Normsettere (lager lover og regler), Tilførere (utfører, lager), mottakere, allierte (samme interesse som organisasjonen) og ad hoc – allierte (på samme lag i en sak).
Interessegrupper er en spesiell form for interessenter. Dette er organisasjoner som har sterke interesser i en bestemt sak.
6. ”Folk flest mener”, ”det norske folk mener”. Det folk flest mener om en sak, kaller vi den offentlige mening. Det er som oftest tatt en meningsmåling og hva folk mener.
7. Oppgaven til et PR byrå er å opprette og opprettholde en forbindelse med publikum. De forsøker å bygge positive forbindelser med allmennheten – gjennom kommunikasjon som har et bestemt mål. En definisjon av PR er: ”Public relations er kunsten å styre kommunikasjonen mellom en organisasjon og dens kjernepublikum for å bygge, styre og opprettholde et positivt bilde av organisasjonen”.
8. Omdømme (rykte) snakker man om når man diskuterer oppfatningen av organisasjoner eller bedrifter – begrepet ”rykte” er nok litt for belastet. En definisjon på omdømme er: ”Hvordan en virksomhet oppfattes av opinionen og samfunnet”. Det som er viktig er hva andre synes.

Ingen kommentarer: