Repetisjonsoppgaver s. 31 Kap 3
1. Strategi er gjerne et skriftlig dokument som beskriver hvordan virksomheten skal gå frem for å oppnå det den ønsker. En strategi skal være så konkret som mulig og gi mål for de forskjellige tiltakene som beskrives.
2. Kommunikasjonsstrategi: beskriver hvordan virksomheten skal gå frem for å oppnå det den ønsker. En strategi skal være så konkret som mulig og gi mål for de forskjellige tiltakene som beskrives.
Informasjonsplan: Det er en strategi som bygger på fem forskjellige faser.
3. Det er en strategi som bygger på fem forskjellige faser: forankring, situasjonsanalyse, planlegging av tiltak, gjennomføring og evaluering.
4. Forankring: Ha et klart mål, man setter seg ned og blir enige om hva man vil.
Situasjonsanalyse: SWOT – analyse – styrker, svakheter, muligheter og trusler. Hvordan kan man utnytte styrkene og mulighetene, og gjøre noe med svakhetene og truslene. Man kan foreta meningsmålinger, intervjuer for å få en samlet situasjonsanalyse.
Planleggingsfasen: Her konkretiseres målene som ble diskutert i forankringsfasen. Hva vil vi oppnå? Planen omfatter et hovedmål og ett eller flere delmål. Ut i fra dette kan man planlegge tiltak. Man finner ut hvilke målgrupper man vil nå. Så er spørsmålet hvordan man vil nå målgruppen. Her bruker man ulike virkemidler: lokalpressen, løpesedler osv.
Gjennomføring: Man gjennomfører det man har planlagt. Det er lagt en framdriftsplan og man lager deadlines for når de forskjellige tiltakene skal være ferdig.
Evalueringsfasen: Vi evaluerer om målene er oppnådd. Evalueringen kan integreres i gjennomføringen ved at man ved ulike deadlines måler effekten og vurderer endringer.
5. Krisekommunikasjon å planlegge en krise. Kriser oppstår når man ikke har planlagt godt nok. Mange organisasjoner er forberedt på mulige kriser og har lagt en plan for krisekommunikasjon dersom det oppstår en slik situasjon. Det er utrolig viktig å få ut informasjon om at man ikke må spise en mat i en periode, hvis det er mat det er snakk om, hvis ikke kan folk bli syke.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar